Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem
fot. Freepik
Ryanair akceptuje już wyłącznie cyfrowe karty pokładowe. Digitalizacja ma być jednak sprzeczna z unijnymi przepisami, dlatego Portugalia nakazuje akceptację papierowych wydruków.

Digitalizacja usprawnia procesy, które wcześniej dokonywane było siłą pracy rąk ludzkich. Z nowoczesnej technologii korzystają chętnie podmioty z branży lotniczej, zarówno linie lotnicze, jak i lotniska. Indywidualna odprawa za pomocą systemów internetowych to codzienność, lecz linie lotnicze do tej pory akceptowały tradycyjne (papierowe), jak i mobilne karty pokładowe. Ze stosowania powszechnej praktyki zrezygnował Ryanair. Od 12 listopada pasażerowie irlandzkich linii lotniczych będą mogli mieć jedynie cyfrową kartę pokładową.

Papierowe wydruki

Dyrektor generalny holdingu Ryanaira, Michael O’Leary, uważał (i zapewne uważa), że rezygnacja z lotniskowej odprawy jest z korzyścią dla pasażerów, gdyż „nikt już nie zapłaci za kartę pokładową”, która była wcześniej wystawiana w punktach odpraw biletowo-bagażowych. Zdaniem Irlandczyka, wyłącznie zdigitalizowany system sprawia, że podróże lotnicze stają się „płynniejsze i łatwiejsze”, bo i tak – dane z października 2024 roku – ponad 80 proc. klientów „tanich” linii lotniczych korzystało z nowoczesnej technologii.

Digitalizacja procesu odprawy i boarding nie podoba się władzom Portugalii. Portugalski Krajowy Urząd Lotnictwa Cywilnego (ANAC) poinformował Ryanaira, że istnieje ryzyko naruszenia praw pasażerów linii lotniczych w związku z niedawnym przejściem na cyfrowe karty pokładowe. Lizbona wskazuje, że obowiązkiem przewoźnika jest zezwalać na wejście na pokład samolotu każdemu pasażerowi, który ma potwierdzoną rezerwację i dokonał wcześniej odprawy, nawet jeśli nie posiada on cyfrowej „przepustki”. Chociaż Ryanair oświadczył, że w pewnych okolicznościach nadal będzie zezwalał na papierowe karty pokładowe (kazus marokańskich lotnisk), nie ma jednak pewności, co do sposobu wdrożenia tej polityki w innych portach lotniczych.

ANAC stwierdziła również, że przewoźnik nie może nakładać budzącej postrach opłaty za kartę pokładową na osoby nieposiadające karty cyfrowej, co Ryanair wcześniej potwierdził. Portugalski organ regulacyjny ds. lotnictwa zwrócił się do Ryanaira o dodatkową jasność w sprawie swojej nowej polityki, stwierdzając, że przewoźnik dał do zrozumienia, że będzie przestrzegać wszystkich odpowiednich praw pasażerów. Przewoźnik wskazuje, że problemem nie będzie także rozładowane urządzenie elektroniczne, gdzie zapisana jest digitalna karta pokładowa — do boardingu ma wystarczyć dokument tożsamości.

„Usługi dostępne dla wszystkich”

Jako że era papierowych kart pokładowych w Grupie Ryanair dobiega końca, skontaktowaliśmy się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tej sprawie. Do tej pory polski urząd antymonopolowy nie otrzymał skarg w związku z planowaną likwidacją papierowych kart pokładowych przez Irlandczyków. Urząd nie prowadzi obecnie postępowania administracyjnego w sprawie zapowiadanej przez linie lotnicze Ryanair zmiany zasad dotyczących korzystania z kart pokładowych, gdyż ocena, czy dane postanowienie umowne może zostać uznane za klauzulę abuzywną, jest możliwa wyłącznie w ramach postępowania administracyjnego. Prezes Urzędu nie dokonuje takiej oceny w oparciu o zapowiedzi działań przedsiębiorcy, ani na podstawie dostępnych informacji o planowanych zmianach.

– Chcemy podkreślić, że przedsiębiorca, w tym linie lotnicze, powinien dążyć do tego, by usługi były dostępne dla wszystkich konsumentów – niezależnie od ich indywidualnych możliwości lub posiadanych urządzeń cyfrowych. W sytuacji, gdyby pojawiły się uzasadnione skargi konsumentów w tym temacie, Urząd podejmie działania zgodnie z obowiązującymi przepisami – zaznacza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wizz Air wchodzi do Rijeki. Loty z Gdańska, Katowic i Lublina

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wchodzi do Rijeki. Loty z Gdańska, Katowic i Lublina

Mateusz Kieruzal 20 listopada 2025

Wizz Air chciał uruchomić trasę Londyn – Rijad

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air chciał uruchomić trasę Londyn – Rijad

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2025

Samolot z Warszawy nad Balaton? Wizz Air ma plan

Pasażer i linie lotnicze

Samolot z Warszawy nad Balaton? Wizz Air ma plan

Mateusz Kieruzal 17 listopada 2025

Zobacz również:

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Pasażer i linie lotnicze

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Port Lotniczy Poznań-Ławica 12 listopada 2025

Tel Awiw. Terminal 1. działa. Dlaczego Ryanair nie lata do Izraela?

Infrastruktura i lotniska

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Pasażer i linie lotnicze

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Pozostałe z wątku:

Wizz Air wchodzi do Rijeki. Loty z Gdańska, Katowic i Lublina

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wchodzi do Rijeki. Loty z Gdańska, Katowic i Lublina

Mateusz Kieruzal 20 listopada 2025

Wizz Air chciał uruchomić trasę Londyn – Rijad

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air chciał uruchomić trasę Londyn – Rijad

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2025

Samolot z Warszawy nad Balaton? Wizz Air ma plan

Pasażer i linie lotnicze

Samolot z Warszawy nad Balaton? Wizz Air ma plan

Mateusz Kieruzal 17 listopada 2025

Zobacz również:

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Pasażer i linie lotnicze

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Port Lotniczy Poznań-Ławica 12 listopada 2025

Tel Awiw. Terminal 1. działa. Dlaczego Ryanair nie lata do Izraela?

Infrastruktura i lotniska

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Pasażer i linie lotnicze

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij